Będąc dorosłymi ludźmi, rodzicami, często zapominamy o tym z iloma emocjami i trudnościami wiązało się odejście z przedszkola i pójście do szkoły. Nic dziwnego, minęło przecież o tego momentu już tyle lat. Jednak kiedy nasze dziecko znajdzie się na tym etapie edukacji ważne jest abyśmy potrafili odpowiednio je w tym wspierać. Z pomocą przychodzą nam autorki książki Szkolne wyzwania. Jak mądrze wspierać dzieci w dorastaniu.
Dobrze wiecie, że zawsze podchodzę sceptycznie do wszelkiego rodzaju poradników. Wiele z nich do niczego się nie nadaje, a tylko nieliczna część niesie ze sobą zrozumiały i wartościowy przekaz.
Ta książka to poradnik dla rodziców i nauczycieli, ale uwaga (!) autorki nie stawiają ich ze sobą na równi. Inne zalecenia i wskazówki kierują do rodzica, a inne do nauczyciela. To mi się bardzo podoba, ponieważ w oczach dziecka są to dwie całkowicie różne osoby. Poza tym nie raz chciałabym wiedzieć co siedzi w głowie szanownym nauczycielom i co za pedagogiczne względy stoją albo powinny stać za ich zachowaniem.
Książka porusza bardzo szeroki zakres wiekowy, począwszy od grupy sześcioletnich dzieci, które rozpoczynają edukację szkolną, aż do nastolatków w szkołach ponadgimnazjalnych. Czy to dobrze? I tak i nie. Z jednej strony jest to ciekawy i merytoryczny przegląd problemów, z którymi przychodzi się borykać w czasie edukacji szkolnej zarówno dzieciom, rodzicom jak i nauczycielom. Z drugiej strony jeśli już „liznęliście” tematu, to nie oczekujcie tu szczegółowych rozpraw na tematy poruszane przez autorki.
Moim zdaniem jest to świetna pozycja dla każdego rodzica oraz nauczycieli na początku ścieżki zawodowej. Sporo jest w niej wiedzy technicznej, która jest przedstawiona w takiej formie, że zachęca do dalszej lektury, co w cale nie jest takie łatwe do osiągnięcia. Nie brakuje tu również elementów wiedzy praktycznej oraz przykładów „z życia wziętych”.
Rozpisywać się na merytoryczną zawartością książki i Wam jej szczegółowo przedstawiać tu nie będę. Bardzo robią to jej autorki. Chciałabym jednak przedstawić Wam pokrótce jakich problemów dotyka ta książka, a są to:
- adaptacja dzieci rozpoczynających naukę,
- budowanie relacji z rówieśnikami,
- lęk szkolny,
- przemoc szkolna,
- dysleksja i dyskalkulia,
- potrzeba akceptacji i przynależności,
- konflikty,
- motywacja do nauki,
- metody uczenia się,
- relacje z nauczycielami,
- uzależnienia,
- ADHD i zespół Aspergera.
Co mogę powiedzieć po przeczytaniu tej książki? Jest dobra i na pewno wrócę do niej jeszcze nie raz. Potwierdza ona polskie powiedzenie: Małe dzieci mały problem. Duże dzieci duży problem. Jednak co nas nie zabije to nas wzmocni. Każdy z nas musi przez ten etap przejść jako dziecko i później będąc w roli rodzica. Ważne byśmy chcieli i potrafili mądrz wspierać nasze dzieci w dorastaniu.
Wydawnictwo: SamoSedno
Autor: Monika Gregorczuk, Barbara Kołtyś
Rok wydania: 2015
Autor: Monika Gregorczuk, Barbara Kołtyś
Rok wydania: 2015
Stron: 312
Format: 15 x 21 cm
Format: 15 x 21 cm
Oprawa: miękka
Sugerowany przedział wiekowy: dla dorosłych
Cena na okładce: 34,90 zł
Sugerowany przedział wiekowy: dla dorosłych
Cena na okładce: 34,90 zł
Cena w aros.pl: 24,43 zł
Co o książce pisze wydawnictwo?
Jak pomóc dziecku w adaptacji do rzeczywistości szkolnej oraz przezwyciężeniu tremy i nieśmiałości? Jak chwalić je i motywować do nauki, nauczyć radzenia sobie z agresją rówieśników oraz konstruktywnego wyrażania własnych emocji? Na wiele wyzwań można się przygotować! Ten poradnik to obowiązkowa lektura dla zaangażowanych i świadomych rodziców, których dzieci wkrótce rozpoczną obowiązek szkolny lub wchodzą w okres dorastania, a także dla pedagogów i psychologów dziecięcych pracujących z uczniami w każdym wieku. Pomoże zrozumieć potrzeby dziecka, rozwijać jego możliwości i wiarę we własne siły, przeciwdziałać wielu problemom, a także budować wzajemne porozumienie.
Bardziej niż narzekania, nakazów i zakazów dzieci potrzebują mądrego wsparcia!
W poradniku znajdziesz:
– przykłady scenek i możliwych sposobów postępowania w konkretnych sytuacjach, np. gdy nauczyciel nie reaguje w ważnej sprawie, gdy dziecko spotyka się z niesprawiedliwą krytyką lub jest świadkiem przemocy w szkole
– kwestionariusze dla rodziców, nauczycieli i pedagogów, które pomogą rozpoznać niepokojące zachowania u dzieci i w porę zareagować
– szeroki zakres tematów związanych z funkcjonowaniem dziecka w środowisku szkolnym, rówieśniczym i rodzinnym
Monika Gregorczuk – psycholog, psychoterapeutka, trenerka umiejętności psychospołecznych i treningu interpersonalnego PTP. Prowadzi zajęcia na Wydziale Psychologii UW oraz szkolenia dla edukacji i biznesu.
Barbara Kołtyś – psycholog i psychoterapeutka, prowadzi warsztaty, szkolenia oraz grupy wsparcia dla dzieci, rodziców i nauczycieli oraz psychoterapię indywidualną.